Stal 30HGSA – stal do ulepszania cieplnego chromowo-manganowo-krzemowa 30HGS PN-89/H-84030/04 stal konstrukcyjna stopowa 35HGSA, 35HGS PN-89/H-84030/04, 30KHGSA, 30ХГСА
Gatunek stali | Norma | Skład chemiczny gatunku (%) | |||||||||
C | Mn | Si | P | S | Cu | Cr | Ni | Mo | inne | ||
30HGSA 30HGS | PN | 0,28 0,34 0,28 0,35 | 0,80 1,10 | 0,90 1,20 | max 0,025 max 0,035 | max 0,025 max 0,035 | max 0,30 | 0,80 1,10 | max 0,30 | – | – |
35HGSA 35HGS | PN | 0,32 0,39 | 0,80 1,10 | 1,10 1,40 | max 0,030 max 0,035 | max 0,025 max 0,035 | max 0,30 | 1,10 1,40 | max 0,30 | – | – |
30ChGSA 30HGSA 30KHGSA 30ХГСА | GOST | 0,25 0,34 | 0,80 1,10 | 0,90 1,20 | max 0,025 | max 0,025 | max 0,30 | 0,80 1,10 | max 0,30 | – | – |
30ChGSA-PV 30HGSA-PW 30HGSA-PV 30KHGSA-PV 30ХГСА-ПВ | TU 14-1-5419-2001 | 0,28 0,34 | 0,80 1,10 | 0,90 1,20 | max 0,025 | max 0,025 | max 0,030 | 0,80 1,10 | max 0,30 | max 0,15 | V max 0,05 Ti max 0,03 W max 0,20 N max 0,008 |
30ChGSA | BDS | 0,28 0,34 | 0,80 1,10 | 0,90 1,20 | max 0,025 | max 0,025 | max 0,30 | 0,80 1,10 | max 0,30 | max 0,15 | – |
30CrMnSiA | GB/T YB/T | 0,28 0,34 | 0,80 1,10 | 0,90 1,20 | max 0,025 | max 0,025 | max 0,30 | 0,80 1,10 | max 0,30 | – | – |
Stal do ulepszania 30HGSA ( 30HGS, 35HGSA, 35HGS, 30KHGSA 30ХГСА ) – zastosowanie
Stal 30HGSA ( 30HGS, 35HGSA, 35HGS ), stosuje się w budowie maszyn ciężkich i średniej wielkości na części o dużej wytrzymałości, jak: czopy, wały, wrzeciona, osie, koła zębate, rolki, pierścienie, części sprzęgła, tuleje, dźwignie, osłony, bloki maszyn, kołnierze. Łopatki kompresorów tłoczone z blach, pracujące pod wielkim obciążeniem przy temperaturach do 150-200°C, a także na części konstrukcji nitowanych, a dla małych przekrojów również spawanych i następnie ulepszonych cieplnie.
Stal lotnicza 30HGSA
Stal 30HGSA to wysokowytrzymały materiał konstrukcyjny z grupy stali stopowych do ulepszania cieplnego, powszechnie klasyfikowany jako stal lotnicza. Dzięki swoim właściwościom znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle lotniczym i motoryzacyjnym, a także w konstrukcjach wymagających wysokiej odporności na obciążenia dynamiczne.
Zastosowanie w lotnictwie
Z gatunku 30HGSA wykonuje się między innymi:
- rury bezszwowe stosowane w lotnictwie,
- elementy konstrukcyjne narażone na wysokie obciążenia,
- części wymagające dużej udarności i wytrzymałości zmęczeniowej.
Dzięki korzystnemu połączeniu wytrzymałości i plastyczności, stal ta doskonale sprawdza się w produkcji komponentów samolotów i śmigłowców, a także w elementach nośnych konstrukcji.
Właściwości mechaniczne
- W stanie ulepszonym cieplnie stal 30HGSA osiąga znaczną hartowność, co pozwala uzyskać bardzo dobre własności mechaniczne przy grubościach do ok. 60 mm po hartowaniu w oleju.
- Może zastępować stale chromowo-molibdenowe i chromowo-niklowe w małych i średnich przekrojach, co czyni ją ekonomiczną alternatywą w wielu zastosowaniach.
- Charakteryzuje się dużą odpornością na dynamiczne obciążenia, co jest kluczowe w lotnictwie i motoryzacji.
Ograniczenia
- Kruchość odpuszczania – stal 30HGSA ma tendencję do utraty udarności po niekorzystnym procesie obróbki cieplnej.
- Ograniczona spawalność, szczególnie w przypadku elementów o większych przekrojach, co wymaga stosowania specjalistycznych metod spawania i dodatkowych zabiegów cieplnych.
Dla małych i średnich przekrojów może zastępować stale chromowo-molibdenowe i chromowo-niklowe. Stal 30HGS stosowana w stanie ulepszonym cieplnie ma znaczną hartowność, pozwalającą na osiągnięcie najlepszych własności mechanicznych przy grubościach ok. 60 mm po hartowaniu w oleju. Stal 30HGSA jest skłonna do kruchości odpuszczania, ma spawalność ograniczoną, zwłaszcza przy grubszych przekrojach.
Stal do ulepszania 30HGSA, 30KHGSA, 30ХГСА – własności wytrzymałościowe
W stanie ulepszonym cieplnie uzyskuje się następujące orientacyjne własności wytrzymałościowe:
–grubość do 16 mm, praca łamania KU2, min 40 J, przewężanie Z min 45 %, Wydłużenie A, min 10%, Udarność KM 49 – 69 (J/cm2), Re 85-95 kG/mm2 830-930 N/mm2 Rm 105-120 kG/mm2 1030-1180 N/mm2,
–zakres grubości od 16 do 40 mm, praca łamania KU2, min 40 J, przewężanie Z min 45 %Wydłużenie A, min 10%, Udarność KM 49 – 69 (J/cm2), Re 75-85 kG/mm2 740-830 N/mm2 Rm 95-110 kG/mm2 930-1080 N/mm2
–grubość od 40 do 100 mm, praca łamania KU2, min 40 J, przewężanie Z min 45 %, Wydłużenie A, min 11%, Udarność KM 49 – 69 (J/cm2), Re 60-70 kG/mm2 590-690 N/mm2 Rm 85-100 kG/mm2 830-980 N/mm2
–zakres grubości od 100 do 160 mm, przewężanie Z min 50 %, Wydłużenie A, min 12 %, Re 50-60 kG/mm2 490-590 N/mm2 Rm 70-90 kG/mm2 690-880 N/mm2
–grubość od 160 do 250 mm, przewężanie Z min 50 %, Wydłużenie A, min 13%, Re 50-60 kG/mm2 490-590 N/mm2 Rm 70-85 kG/mm2 690-830 N/mm2
Własności mechaniczne
Twardość w stanie zmiękczonym maks 229 HB
Twardość w stanie ulepszonym cieplnie 295 – 360 HB
Przewężenie, Z minimum 45 %
Wydłużenie, A minimum 10 %
Praca łamania, KU2 minimum 36 J
Stal 30HGSA ( 30HGS, 35HGSA, 35HGS ) – spawanie
Stal 30HGSA (30HGS) jest stalą słabo spawalną, spawać ją można tylko w wyjątkowych przypadkach, najlepiej po wyżarzaniu zmiękczającym. Przed spawaniem stal 30HGSA należy nagrzać do temperatur zależnych od grubości części łączonych:
-grubość do 15 mm temperatura wstępnego nagrzania 200 – 300oC
-zakres grubości od 15 do 25 mm temperatura wstępnego nagrzania 250 – 350oC
-grubość od 25 do 50 mm temperatura wstępnego nagrzania powyżej 350oC
Niższe temperatury można stosować przy spawaniu stali o minimalnej wartości równoważnik węgla Ce i grubościach odpowiadających dolnym granicom zakresów oraz przy dużych natężeniach prądu spawania lub przy spawaniu w osłonie CO2.
Spawanie dużych części
Przy spawaniu dużych części, na przykład z blach, zaleca się stosować międzyoperacyjne wyżarzenie odprężające. Bezpośrednio po spawaniu, a przed ostygnięciem poniżej temperatur ujętych w tablicy, zaleca się połączenie wyżarzać zmiękczająco lub ulepszać cieplnie. W razie braku możliwości przeprowadzenia obróbki cieplnej bezpośrednio po spawaniu, połączenie należy studzić do temperatury otoczenia bardzo powoli, np. razem z piecem lub po wyjęciu z pieca nakryć matami, albo też studzić w gorącym piasku. Spawać można łukowo elektrodami otulonymi lub w osłonie CO2.
W przypadku spawania części ulepszonych cieplnie w strefach wpływu ciepła wystąpi obszar o własnościach wytrzymałościowych gorszych od własności stali ulepszonej cieplnie. Przywrócenie odpowiednich własności w tych strefach zależy od zastosowania właściwej obróbki cieplnej.
Zgrzewanie
Stal 30HGSA nadaje się do łączenia metodami zgrzewania elektrycznego, oporowego lub tarciowego. Zakres optymalnych parametrów przy zgrzewaniu oporowym jest węższy w stosunku do parametrów stosowanych przy zgrzewaniu stali niskowęglowych. Wyroby hutnicze z tego gatunku stali można zgrzewać w stanie ulepszonym cieplnie lub wyżarzonym zmiękczająco. Po zgrzewaniu i zastosowaniu odpowiedniej obróbki cieplnej własności mechaniczne zgrzeiny będą zbliżone do własności materiału zgrzewanego.
Stal 30HGSA, 30HGS, 35HGSA, 35HGS, 30KHGSA, 30ХГСА – cięcie
Gatunek 30HGS można ciąć gazowo płomieniem acetylenowo-tlenowym lub propanowo-butanowo-tlenowym albo łukowo – strumieniem plazmy. Stal 30HGSA do cięcia należy wstępnie podgrzać do temperatury 200-250°C. Cięte powierzchnie należy studzić w spokojnym powietrzu.
Obróbka cieplna 30HGSA 30HGS, 30KHGSA, 30ХГСА
Zmiękczanie 680-720oC – chłodzenie możliwie powolne, twardość max 229
Normalizowanie 870-890oC – chłodzenie w spokojnym powietrzu
Hartowanie 860-880oC – chłodzenie w oleju
Odpuszczanie 500-650oC – chłodzenie w powietrzu
Odpuszczanie 500-650oC – chłodzenie w wodzie ( w oleju ), twardość 295-360oC
Obróbka cieplna 35HGSA, 35HGS
Zmiękczanie 680-720oC – chłodzenie możliwie powolne, twardość max 241
Normalizowanie 860-880oC – chłodzenie w spokojnym powietrzu
Hartowanie 860-880oC – chłodzenie w oleju
Odpuszcanie 500-650oC – chłodzenie w powietrzu
Odpuszcanie 500-650oC – chłodzenie w wodzie ( w oleju ), twardość 300-370oC
Hartowanie izotermiczne 860-880oC – chłodzenie w mieszaninie saletry sodowej i potasowej o temp. 300-370oC, następnie w powietrzu.
Asortyment w gatunku 30HGSA
W gatunku 30HGSA oraz jego odpowiednikach (30KHGSA, 30HGSA-PV, 30HGSA-PW, 30ХГСА) oferujemy szeroki zakres wyrobów hutniczych, które znajdują zastosowanie zarówno w przemyśle lotniczym, jak i maszynowym oraz konstrukcyjnym. Dostarczamy między innymi:
- rury stalowe bez szwu zimnociągnione – o wysokiej precyzji wymiarowej i gładkiej powierzchni,
- rury stalowe bezszwowe gorącowalcowane – przeznaczone do obciążeń dynamicznych i konstrukcji narażonych na wysokie naprężenia,
- pręty walcowane okrągłe – w standardowych wymiarach, szeroko stosowane w obróbce mechanicznej,
- pręty ciągnione (H11, H9) – zapewniające wysoką dokładność i jakość powierzchni,
- pręty kwadratowe, pręty sześciokątne oraz pręty płaskie (płaskowniki) – do zastosowań konstrukcyjnych i precyzyjnych,
- odkuwki swobodne – pod dalszą obróbkę cieplną lub mechaniczną,
- płyty i kostki stalowe – dla przemysłu lotniczego, maszynowego i narzędziowego,
- blachy gorącowalcowane i zimnowalcowane – dostępne w szerokim zakresie grubości i formatów.
Stal 30HGSA klasyfikowana jest jako stal lotnicza, dzięki czemu znajduje zastosowanie w produkcji rur, osi, wałów, części maszyn oraz elementów konstrukcyjnych samolotów, gdzie kluczowa jest odporność na obciążenia dynamiczne.
Asortyment w gatunku 35HGS / 35HGSA
W gatunku 35HGS / 35HGSA oraz jego odpowiednikach (35KHGS, 35KHGSA) oferujemy wysokowytrzymałe materiały konstrukcyjne, które ze względu na swoje właściwości mechaniczne znajdują zastosowanie w lotnictwie, motoryzacji i energetyce. Dostarczamy m.in.:
- pręty walcowane okrągłe – szeroko stosowane w produkcji elementów konstrukcyjnych i maszynowych,
- pręty ciągnione (H11, H9) – precyzyjnie wykonane, przeznaczone do obróbki wymagającej wysokiej dokładności,
- pręty kwadratowe, płaskowniki oraz sześciokąty – dostępne w różnych wymiarach i tolerancjach,
- odkuwki swobodne – przygotowywane pod indywidualne zamówienia klientów,
- płyty i kostki stalowe – przeznaczone do dalszej obróbki mechanicznej i cieplnej,
- blachy gorącowalcowane i zimnowalcowane – o szerokim spektrum grubości i formatów, stosowane w elementach o podwyższonej wytrzymałości.
Stal 35HGSA to materiał o podwyższonej wytrzymałości, często stosowany jako alternatywa dla stali stopowych chromowo-molibdenowych w średnich przekrojach. Dzięki korzystnym właściwościom mechanicznym znajduje zastosowanie w przemyśle lotniczym i ciężkich konstrukcjach narażonych na dynamiczne obciążenia.
Zobacz pozostałe gatunki do ulepszania cieplnego
12HN3A -stal konstrukcyjna chromowo-niklowa 1.5752,15CrNi13
20HN3A -stal do ulepszania chromowo-niklowa
30HGSA -stal chromowo-manganowo-krzemowa 30KHGSA, 30ХГСА, 35HGSA, 35HGS
30HGSNA -stal do ulepszania chromowo-manganowo-krzemowo-niklowa
30H2N2M -stal chromowo-niklowo-molibdenowa 30CrNiMo8,1.6580
36HNM/38HNM -stal chromowo-niklowo-molibdenowa 36CrNiMo4, 1.6510, 36NiCrMo16, 39NiCrMo3, 1.6511
37HS – stal do ulepszania chromowo-krzemowa
40H2MF -stal konstrukcyjna chromowo-molibdenowo-wanadowa
40HNMA -stal chromowo-niklowo-molibdenowa AISI 4340, 1.6565, 40NiCrmo6, 40NiCrMo7
45HN -stal konstrukcyjna do ulepszania cieplengo chromowo-niklowa
45HNMF / 45HNMFA -stal chromowo-niklowo-molibdenowo-wanadowa
Pozostałe stale konstrukcyjne stopowe
stale konstrukcyjne stopowe do nawęglania
stal konstrukcyjna stopowa do azotowania
stael konstrukcyjne stopowe sprężynowe
stal konstrukcyjna stopowa łożyskowa
konstrukcyjna stopowa stal do ulepszania cieplnego
stal konstrukcyjna stopowa do pracy w podwyższonych temperaturach – stal kotłowa