PN-89/H-84030/03 to polska norma z 1989 roku, która definiowała wymagania dla stali stopowych konstrukcyjnych przeznaczonych do azotowania. Norma ta została wycofana 17 października 2002 roku i zastąpiona przez PN-EN 10085:2002. Norma PN-89/H-84030/03 zastępował normę PN-H-84030:1972. Przed wprowadzeniem normy PN-H-84030:1972, obowiązywała norma PN-H-84035:1965, która definiowała gatunki stali stopowych konstrukcyjnych przeznaczonych do nawęglania i ulepszania cieplnego, stosowanych w produkcji części sprzętu szczególnie obciążonego, takich jak sprzęt lotniczy czy części silników spalinowych. Norma PN-H-84035:1965 została opublikowana 17 grudnia 1965 roku i wycofana 30 czerwca 1973 roku, zastąpiona przez PN-H-84035:1972 oraz PN-H-84030:1972.
Wcześniejsze normy, takie jak PN-H-84035:1965, były bardziej rygorystyczne pod względem parametrów technicznych i jakościowych niż ich nowsze odpowiedniki. Wynikało to z faktu, że starsze standardy kładły większy nacisk na trwałość, wytrzymałość i bezpieczeństwo materiałów, szczególnie w konstrukcjach obciążonych dynamicznie i w zastosowaniach przemysłowych o wysokich wymaganiach.
Zakres normy:
Norma PN-89/H-84030/03 określała:
- Skład chemiczny: Precyzowała dopuszczalne zawartości pierwiastków stopowych, takich jak węgiel (C), mangan (Mn), krzem (Si), fosfor (P), siarka (S), chrom (Cr), molibden (Mo), nikiel (Ni) i aluminium (Al), dla stali przeznaczonych do azotowania.
- Właściwości mechaniczne: Określała minimalne wartości wytrzymałości na rozciąganie (Rm), granicy plastyczności (Re), wydłużenia (A), przewężenia (Z), udarności (KU2) oraz twardości w stanie zmiękczonym dla poszczególnych gatunków stali.
- Wytyczne dotyczące obróbki: Zawierała zalecenia dotyczące przeróbki plastycznej i obróbki cieplnej stali, w tym temperatury kucia, walcowania, wyżarzania, hartowania, odpuszczania i azotowania.
- Zastosowanie: Wskazywała główne obszary zastosowań dla stali do azotowania, takie jak produkcja części silników spalinowych, w tym wałów korbowych, sworzni tłokowych, krzywek rozrządu, kół zębatych i innych elementów wymagających wysokiej twardości powierzchniowej oraz wytrzymałości rdzenia.
Gatunki stali według PN-89/H-84030/03:
- 38HMJ: Stal chromowo-molibdenowo-aluminiowa, stosowana m.in. do produkcji części silników spalinowych, takich jak wały korbowe, sworznie tłokowe, krzywki rozrządu czy koła zębate. Po obróbce cieplnej osiąga wytrzymałość na rozciąganie Rm ≥ 980 MPa i twardość powierzchni po azotowaniu powyżej 900 HV.
- 25H3M: Stal chromowo-molibdenowa, stosowana w motoryzacji do części silników spalinowych, takich jak wały korbowe, koła zębate czy wały rozrządu. Charakteryzuje się dobrą hartownością i stabilnością wymiarową po azotowaniu.
- 33H3MF: Stal chromowo-molibdenowo-wanadowa, znajdująca zastosowanie w produkcji części silników spalinowych o grubości do 80 mm, od których wymagana jest najwyższa wytrzymałość. Po azotowaniu osiąga wysoką twardość powierzchniową, co zwiększa odporność na zużycie.
Proces azotowania:
Azotowanie to proces obróbki cieplno-chemicznej, polegający na nasyceniu powierzchni stali azotem w temperaturze 500–520°C. Dzięki temu powierzchnia staje się wyjątkowo twarda (powyżej 900 HV), co zwiększa odporność na zużycie, korozję i zmęczenie materiału, przy jednoczesnym zachowaniu wytrzymałości i ciągliwości rdzenia.
Zastąpienie normy:
W 2002 roku norma PN-89/H-84030/03 została zastąpiona przez PN-EN 10085:2002, która wprowadziła ujednolicone na poziomie europejskim wymagania dla stali do azotowania, dostosowując polskie standardy do norm europejskich.